söndag 24 april 2011

Avslut i Kingston och ett fängslande New York

Grillsäsongen inledd
För en vecka sedan satt jag på ett creperie här i Kingston och åt creps (= plättar) med övriga utbytesstuderanden för sista gången förrän vi alla skiljs åt. Det var avslutet på den sista veckan tillsammans under vilken vi hunnit inleda grillsäsongen och faktiskt sitta utomhus och äta, studerat tillsammans, tagit båten över till Wolfes Island, lagat en gemensam brunch och även som vanligt hunnit med en hel del café besök.

Båttur till Wolfes Island
Det var för en vecka sedan som jag också packade min lilla resväska och begav mig iväg med buss mot New York efter att några av de närmaste vännerna följt med till busstation för att ta avsked. För min del var det lite spännande eftersom det var den "först" riktiga resa jag gjorde helt själv. Visst har jag rest själv tidigare från en plats till en annan men aldrig utforskat en stad själv. Lite konstigt känsla är det nog första gången man frågar efter ett bord för en person på en restaurang men redan andra gången tänker man inte på det.

Ground Zero
Helt själv är man ju ändå aldrig eftersom man hela tiden möter nya människor och får nya bekantskaper. Efter lite förseningar anlände vi slutligen till New York, en stad som jag inte egentligen hade grundlig uppfattning om. Mycket har man hört och de flesta känner till de mest sevärda ställena i staden men vad vet man utöver det? Som tur hade jag en reseguider och kartor under min tid här för att enklare lokalisera mig. En sak som är nödvändigt i New York är en bra karta, iaf den första dagen. På grund av pris och eftersom jag reste själv valde jag att bo i ett hostell, detta dels av sociala själ eftersom hotell är mer opersonliga och man får i grund och botten inte många nya bekantskaper.

Soho
Times Square
Jag hade turen att få en säng i ett sex personers kvinnligt rum (även om jag gjort min reservering för ett 12pers rum) där alla av oss reste ensamma och vi kom även riktigt bra överens så det var roligt då man kom tillbaka på kvällarna att sätta sig ner och tala och ta det lugnt. En av tjejerna hade också en gitarr med sig vilket gav lite mer stämning till det hela. Hostellet där jag bodde ordnade även program i form av utflykter, komediekvällar, pubcrawl och så vidare. För min del valde jag att utforska staden själv, vilket de flesta gjorde, så det enda jag deltog i var ett pubcrawl, detta beslut fattat en minut efter jag kommit "hem" till hostellet för kvällen men blev övertygad av de övriga tjejerna i rummet.


 Utsikt från Rockefeller center över Midtown och Lower Manhattan
New York i sig själv är en stad jag gillar och tror definitivt jag kommer att resa tillbaka till. Fem dagar i staden kanske låter som en lång tid men i slutändan hinner man inte se och uppleva allt som staden har att erbjuda. Mycket hann man nog med, allt från normala sightseeing ställen, shopping, mat och  även bara att gå omkring i de olika delarna av staden. Vad jag gillade mest var de många olika personligheterna varje enskild stadsdel bidrar med vilket även gör att desto mer tid du spenderar här desto mer tycker du om staden.


Central Park
Frihetsstatyn, Lower Manhattan i bakgrunden
Så nu är jag tillbaka i Kingston igen men nu endast för två dagar för att packa ihop mitt liv här i Kingston i min stora kappsäck och umgås med de vänner som ännu inte åkt härifrån. Imorgon eftermiddag bär av mot västkusten och ställen som Seattle, Vancouver och Klippiga bergen med andra utbytesstuderanden.




Upper West Side

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar