tisdag 1 mars 2011

Kalifornien-en av de bästa resor hittills


Santa Monica Beach
Kalifornienresan är nu över och vi har sett många underbara och intressanta ställen. För två lördagar sen begav vi oss iväg på en nio dagars resa till Kalifornien, USA. Denna gång hade vi inte lika tur med flygen som jag hade då jag flög in till Kanada i början av januari, så på grund av kraftiga vindar i Toronto var vårt flyg två timmar försenat vilket ledde till ett missat flyg från Washington och en kall natt på Washington flygplats, men slutligen kom vi fram till Los Angeles runt lunchtid på söndag emellertid aningen mer trötta än planerat. Efter en gång som denna inser man definitivt hur skönt det är att resa med endast kabinbagage.

Santa Monica Pier
Highway 1
Efter vi lämnat av våra saker vid hostellet i Santa Monica, vilket är en stad vid kusten utanföre centrala LA, begav vi oss för att utforska området tills vi kunde checka in. Då vi kom tillbaka till hostellet efter att njutit av en underbar utsikt och lite varmare temperaturer mötte vi även en del av de övriga utisarna som också skulle hit men som valt ett annat flyg. Kvällen avslutades med rullskridskoåkning längs med stranden vid solnedgång samt mat vid en italiensk restaurang.  Vi tillbringade de två kommande dagarna i LA-området och besökte bland annat Universal Studios, Malibu och Venice Beach.

Highway 1
Ett av manga hjärta vid Union Square
Onsdag morgon var en tidig morgon, väckning klockan 5 för att hinna med ett tåg till Santa Barbara för att därifrån köra upp längs med Highway 1, kustvägen, till San Francisco. Nu har jag hittat en ny stad till min lista över mina favoritstäder, Santa Barbara, en väldigt charmig stad. Naturen längs med Highway 1 är minst sagt storslagen och väldigt varierande. Närmare San Francisco valde vi att ta av från Highway 1 och köra genom “Big Basin Redwood Forest” vilket var definitivt värt det. Kan ärligt säga att det är en av de finaste skogar jag sett i hela mitt liv, även om vägen och terrängen ledde till att man ställvis inte kunde köra fortare an 30-40km/h.

Golden Gate Bridge
Väl framme i San Francisco blev det även att köra över Golden Gate Bridge och därefter blev det incheckning vid vårt hostell i centrum. De tre dagarna gick åt att utforska staden. Några av de ultimata höjdpunkterna var att cykla längs med stranden och även på Golden Gate bron, alla restauranger och caféer och Pier 39. Givetvis passade vi också på att åka med ”cable cars” i San Franciscos backar. Då våra tre dagar i staden var till ända tog vi en nattbuss tillbaka till Los Angeles så vi skulle ha tid att besöka Hollywood som vi inte hunnit med tidigare.Efter en natt på flyget tillbaka till Kanada är jag nu igen aningen trött hemma i Kingston och småningom blir det att återgå till vardagen ( =planera in kommande resor).  I vilket fall som helst har jag svårt att tro att de kommande resorna kommer slå min intensiva och super Kalifornienresa. 



San Francisco
Golden Gate Bridge

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar