måndag 21 mars 2011

En vecka i studiernas tecken

Mitt andra hem under veckan som var
Då var veckans värsta dag över. Nu efter två presentationer och en tent är det skönt att ta det lugnt, i alla fall för en eller två timmar före det är dags att bege sig till biblioteket igen för att söka efter artiklar och information till ett av min tre grupparbeten eftersom det måste vara gjort tills imorgon. Hursomhelst imorgon efter klockan fyra borde jag ha allt absolut nödvändigt över så att jag kan ta några dagar ledigt igen.

På onsdag blir det nämligen att möta mamma och syster i Chicago vilket ligger för min del en sextimmarsbussresa och en två timmars flygning från Kingston så i amerikanska mått mätt, relativt nära. Resetiden kunde nog minimeras med ca två timmar mindre i buss men då skulle flyget vara betydligt dyrare så det är klart jag väljer det längre alternativet vilket innebär att jag måste stiga upp runt halv tre på natten.

Läsesal i mitt andra hem
Den senaste veckan har jag i princip bott på biblioteket eftersom det varit en hel del att göra och man är betydligt effektivare där. Merparten av de studerande verkar plugga i biblioteket vilket är helt förståeligt eftersom stället är byggt för att kunna läsa i med rum med eldstäder och små enskilda rum som går att boka då man gör grupparbeten. Sedan är det också lättare att studera sent på kvällarna då folk runtom en också gör det. Lite annat än studier har det nog hunnits med också men i väldigt lite grad jämfört med övriga veckor. Föregående torsdag firades St Patriks dag vilket är en dag då de flesta studerande klär sig grönt och i princip festar hela dagen, men som tur finns det undantag så för den grupp som jag umgås mest med blev det att träffas senare på kvällen för att äta god mat, dricka vin och sedan fara ut en vända. Vid sidan av det har det inte hänt så mycket är förutom det vanliga att träffas för en kaffe, mat och biobesök.

Efter en helt underbar vecka med vårväder snöade det också idag, suck. Jag vill att det skall bli vår och varmt här men som tur smälte all snö direkt på marken så man behöver inte se den längre. Nu är det endast runt 3 1/2 vecka kvar av studierna här vid Queen's University före jag tar sommarlov och har omkring 5-6 veckor resande framför mig före det är dags att småningom ta sig tillbaka till den europeiska kontinenten. Kan knappt fatta att tiden gått så fort här. Läsåret här kunde kanske vara lite längre men samtidigt skall det bli roligt att börja planera in resealternativ för april och maj månader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar