söndag 9 januari 2011

Småningom hemmastadd

Hjälp vad dagarna går fort här på andra sidan vattnet, i princip hinner man inte göra någonting på dagarna (iaf känns det så). I fredags började skolan försiktigt med en introduktionsdag i skolan och avslutades med bowling, mat samt "the Ale house" och de övriga dagarna har gått åt till att fixa småsaker i staden, äta frukost på Starbucks med andra utbytesstuderanden och lite annat smått och gott.

Under de här dagarna har man fått en hel hop med nya bekantskaper från hela världen(de flesta av vilka man hunnit glömma deras namn redan, tror min hjärna skulle behöva lite extra minne...),av vilka den större merparten hör till utbytesstuderanden och de övriga till kanadensare. Ifall jag inte nämnt det tidigare bor jag med en tjej från Tyskland, en tjej från Kina vars pojkvän också är här för någon vecka och en kanadensisk tjej som åker på utbyte i slutet av januari. Därtill kommer en magisterstuderande kille även bo här men han har ännu inte dykt upp. Huset  börjar nu vara uppstädat efter en liten gemensam kraftansträngning vilket är jätteskönt.

Nästa vecka blir det den traditionella "welcome week" med många studiesociala evenemang för alla nya utbytesstuderande här i Kingston och samtidigt kör också kurserna igång. Det skall definitivt bli intressant och se hurudana kurserna är, från kursbeskrivningarna verkar det vara en hel del arbete med dem. Professorerna här verkar tycka om många olika skriftliga analysuppgifter, grupparbeten, projekt och bokanalyser istället för att fokusera på tenter. Visst förekommer det "midterms" och "final exams" i många av kurserna men de utgör oftast endast två femtedelar av slutvitsordet. Jag kommer delta i fyra kurser under min tid här och tror det kommer räcka alldeles väl till med tanke på att man skall hinna resa också.

Här kommer lite bilder, har än inte hunnit fota alltför mycket. En bidragande orsak har varit att vädret  varit lite grått och trist de senaste dagarna och snöat lite till och från. Med tanke på att de tydligen inte plogar sina trottoarer här lockar det inte lika mycket att gå ut då man inte kan undvika all snö på något sätt.

Mitt rum
Stauffer Library
Mitt hus för de kommande månaderna
Goodes Hall (min skolbyggnad på campuset)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar