fredag 14 januari 2011

Första veckan i staden

Snart är den först skolveckan över här i Kingston och nu kan man ta helg på riktigt. I måndags sparkades kurserna igång och efter det har det varit fullt upp då man skall hinna med en hel del social evenemang vid sidan av allt. Egentligen är mitt schema för terminen ganska skönt och lugnt, bortsett från måndagar då jag har föreläsningar till halv tio på kvällen. På grund av att mina måndagar är fullspäckade med klasser har jag ledigt både tisdagar och fredagar och de övriga dagarna har jag två respektive en föreläsning per dag, vilket är perfekt med tanke på att man skall hinna med en hel hop saker.

Fastän föreläsningarna inte så många till antal finns det alltid en hel del att göra med grupparbeten och så kallade "pre-readings" att gå igenom före föreläsningarna. Det är först nu efter en vecka här som man börjar uppskatta att bo så nära allting vilket är mycket behändigt då det kommer till gym, skola och centrum. Vid sidan av att springa på föreläsningar den här veckan har det blivit till att gå på gym, varit på x-antal kaffe och mat med övriga utbytesstuderanden och köpa skolmaterial och böcker. Som tur behöver jag inte köpa alltför många kursböcker under min tid här så förhoppningsvis behöver jag inte lägg ut mer än ett par hundra euro sammanlagt på kursmaterial.

Kvällstid har det även organiserats program så det finns något varje kväll att göra så länge man orkar. Igår hade vi exempelvis en introduktion till grupparbeten/pizzakväll vid skolan därefter blev det filmkväll med några av de andra utbytesstuderandena. I övrigt har utbudet på kvällsaktiviteter bestått av ölspel, pubcrawl, electronight och besök till några pubar. För egen del har det ändå blivit en lugn vecka hittills, oftast är det så fullt upp på dagarna att det ibland varit skönare att ta en lugn hemmakväll med sina rumskamrater.

Från och med idag blir det hursomhelst till att ta helg. På förmiddagen blev det en vända till Starbucks för att småningom börja planera in olika resor här i landet och i USA så småningom börjar det vara på klart lite vilka städer, skid-, och semestersorter som skall besökas. Mitt i allt blir det kanske en solsemester på Kuba eller i Karibien om det bara finns tid och pengar:)

Ha en trevlig och rolig helg allihopa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar