torsdag 6 januari 2011

Äntligen framme

Idag har jag officiellt bott i Kingston i ungefärliga 23 timmar och hittills är min magkänsla över stället, människorna och kulturen positiv. Efter en problemfri och någon av de smärtfriaste flygresor med flertalet planbyten har jag konstaterat att jag på något underligt sätt undvikit jetlag och samtidigt kommit in i en perfekt dygnsrytm som smått saknades för någon månad sedan.

Mitt hus som jag bor i ligger i det så kallade "Student Getto", vilket låter värre än det är. Det är helt enkelt ett småhusområde runt universitetsområdet där merparten av de studeranden bor så för min del tar det ungefär 2-5 min att gå till allt från biblioteket, min föreläsningsbyggnad, gymmet och centrum vilket är helt perfekt. I mitt hus är vi för tillfället fyra personer men finns därtill sovrum för tre personer till. En sak som man tydligen inte kan räkna med är att människor städar sina rum (och hus) före de hyr ut dem så det blev att börja städa direkt då jag kom fram, jättekul efter en lång flygning men nu är mitt rum i alla fall i skick. Köket nästa bara men det får bli gemensam plåga att städa upp.

Min första riktigt hela dag här har gått åt till att ordna en del småsaker i skolan och har också snabbt spanat in gymmet och hämta tidsscheman för olika pass. Detta är en sak som kunde införas även på finska universitet, gratis gym och simhall åt alla studeranden, att det är ett nybyggt fyravåningskomplex gör heller inte saken sämre. Från och med imorgon lär det bli ganska fullt upp med diverse studiesociala program hela helgen förrän kurserna drar igång på måndag.

Bilder är på kommande i något skede för de intresserade men tar kanske någon dag om jag känner mig själv rätt. Nu blir det att spana in alternativa resealternativ på denna kontinent för våren.

Ha det bra alla där hemma!

5 kommentarer:

  1. Låter spännande det där! Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Låter intressant och som en bra start! Känner igen mej i dendär situationen att komma fram till ett ostädat rum! Men tur iaf att man får ha ett eget rum och får ha sin egen ordning där sen å ingen e där å råddar!

    SvaraRadera
  3. Hoppas du har goda grannar och trevliga studiekamrater :) på söndag bär det av hemåt igen för min del. saknar dej min andra Maria-hälft! ;) kram

    SvaraRadera
  4. Marias blogg har vaknat till liv! Härligt! :)

    Låter lite smått som att de uppmuntrar till motion där borta. Vilken förmån för de studerande! Passa på medan du kan! Imorgon börjar också min mysyoga så få se då.... :)

    Och du gjorde nog det bra om du klarade av att undvika jetlag.... känns så onödigt det där att vara "borta" i flera dagar efter resan.

    Sköt om dig!

    SvaraRadera
  5. Vad roligt allting låter, och ja antar du int kommer hem på första plan (too bad ;D). Jag får väl börja förbereda mig mentalt (för de har ja int ännu gjort) på att min granne och ska-vi-ta-en-promenad-kompis inte längre bor här nära. Jag antar detta kompenseras nästa höst?!?! XD

    Måste faktiskt inflika att B kom och rasta mig stället, så va ska int de böri gå. Jag vill höra allting om ditt liv där borta, så kom ihåg att uppdatera dig :D Jag saknar dig och önskar dig lycka till med allt!

    SvaraRadera