onsdag 18 maj 2011

The Rockies - ett ställe att komma tillbaka till!

Utsikt från Tunnel Mountain (Banff)
Nu börjar min tid i Kanada lida mot sitt slut, endast fyra dagar kvar nu innan jag tar flyget tillbaka till Finland igen. Tiden här har gått så fort, speciellt de senaste fem veckorna,  att det känns lite overkligt att åka hem igen. Att åka hem nu känns såväl roligt som lite långtråkigt, jag skulle inte haft något emot att stanna över sommaren i Klippiga bergen för att jobba och vandra men allt kan man ju inte få och dessutom skulle det bli lite väl mycket pappersarbete då jag skulle behöva ansöka om visum,förnya mitt pass och ändra om alla flygbiljetter.

 Lake Louise, sjön är enadst upptinad under 1,5månader av året
De senaste veckorna har jag (+ resesällskap) befunnit oss i Klippiga bergen. Vi började i Jasper Nationalpark och begav mig därifrån neråt till Lake Louise och Banff Nationalpark. Naturen är minst sagt mäktig, tror inte jag någonsin sett någon likadan storslagen natur. Att vi satt i en buss i fyra timmar mellan Jasper och Banff och hela tiden förundrade oss över naturen och inte gjorde annat än såg ut genom fönstren säger en del. Under princip hela veckan har vi haft vädret på vår sida, soligt och varmt, förutom för en dag med regn och en halvmulen dag.

Jasper Nationalpark
Jasper är den nationalpark som jag föredrar av de ställen vi besökte, här är det betydligt mindre turister än i Banff och Lake Louise och man är betydligt närmare naturen. I Jasper är det vandring som gäller, i området finns massvis av vandringsleder med varierande svårighet och skick. Under våra fyra dagar här blev att vandra runt 8 timmar dagligen. Under en halvmulen och regnig dag passade vi på att hyra cyklar eftersom alla hyrbilar var slutsålda för dagen och det inte ordnades turer till Maligne canyon  som vi ville besöka. Detta visade sig vara mindre lyckat (men desto roligare) då det började regna ganska ordentligt då vi vandrade och efter att tillbringat runt tre timmar i regn var vi aningen blöta trots regnjackor. Som pricken på i:t sprack det upp och solen började skina direkt då vi kom tillbaka in till staden.

Colombian Isfields mellan Jasper och Banff
Efter våra fyra dagar i Jasper hoppade vi på en buss ner till Banff Nationalpark. Längs vägen mellan Jasper och Banff finns de vackraste bergskedjorna i området enligt människor som arbetat i området under vinterhalvåret. Vägen ringlar sig i en dal mellan två bergskedjor som till sin nedre del är skogsbeklädda och lite högre upp delvis snöbeklädda. Banff är definitivt mer en turistort än Jasper men eftersom staden ligger på en högre höjd var största delarna vandringslederna ännu delvis snöbelagda. Det samma gällde för området kring Lake Louise och själva sjön var ännu frusen men på sina ställen höll isen på att spricka upp och man kunde se det kristallblå vattnet som sjön är känd för. Vår dag i Lake Louise blev ett spontant beslut då vi upptäckte att en tjej som även bott på samma hostel som oss i Jasper var i Banff för en natt och skulle åka tillbaka till Jasper på förmiddagen och kunde ge oss skjuts till Lake Louise. Som avslutning på vår tid i klippiga bergen gjorde i förgår vi en vandring upp till Sulphure Mountain och avslutade med att besöka de varma källorna i området, superskönt.


Banff centrum, en stad där man såg många turister men den hade ändå sina charmiga positiva sidor.

Första dagen i Jasper under en lättare lång vandring. Bilden är tagen vid Lake Edith och vattnet var även mer kristallblått i verkligheten än på bilden.

Lunchställe dag 2 med utsikt över hela Jasper, sämre lunchställen har man nog haft. Det enda smått negativa var en blåsten.

Maligne Canyon i Jasper. Efter en tung cykeltur (en timmes brant uppförsbacke) kom vi fram. Efter att vandrat halvvägs tycket vädergudarna att det skulle börja regna. Blött värre men desto roligare hade vi, speciellt på hemvägen.
Under veckorna har vi mött en hel del människor. Överlag kryllar det av australiensare, tyskar och en del fransmän i området. Andra nationaliteter kommer man även i kontakt med men för vår del har det blivit mest australiensare av någon anledning. De flesta som reser runt verkar antingen ha tillbringat vintersäsongen vid någon skidort och avslutar med att resa runt eller vara utbytesstudenter. Åldrarna är varierande fast merparten som bor på hostel är nog i ens egen ålder.

I förrgår på kvällen kom vi fram till Calgary (runt 2h från Banff), en av de största städerna i området. Clementine, den franska tjejen jag rest med åkte igår kväll vidare medan jag imorgon tar flyget tillbaka till Toronto och därifrån åker till Kingston för en natt för att hämta min resväska före jag spenderar mina sista dagar i landet i Toronto.

1 kommentar:

  1. Hoppas du har haft det bra på sistone! Min tid här i Frankrike börjar också rinna ut, har en månad kvar nu, så det känns nog lite underligt...

    Ha en trevlig resa tillbaka till Finland och så ses vi på Strampen sen! :D

    SvaraRadera