tisdag 8 februari 2011

Småningom totalt cafebesöksberoende

För tillfället skulle jag inte klara mig utan min lilla röd almanacka, den innehåller allt jag vill, skall och måste göra och är ett definitivt måste för att hålla koll på mitt liv här. Utan den skulle jag säkert missa minst fem saker som jag absolut måste göra en speciell dag. Nästa vecka är det "Mid-term week", vilket betyder att man som studerande har fullt upp på dagarna och kvällarna med att läsa till tenter och skriva grupparbeten och individuella arbeten. Däremellan då det finns lite extra tid är det bara att planera inför Kalifornienresan, vilken jag ser jättemycket fram emot.

För exakt en vecka sedan firade vi in det kinesiska nyåret med mat och allmänt umgänge och fick prova på en hel del kinesiska rätter. Det är roligt att umgås med människor från hela världen och uppleva deras traditioner, om än de inte är exakt likadana då de inte firas i hemlandet. Därtill får man också många idéer och förslag till resemål över hela världen då de flesta verkar ha besökt flertalet kända städer och semesterorter. Under veckan som gått har det också hunnits med en hel del annat, som exempelvis flertalet restaurangbesök och Singcom vilken är den största sångtävlingen på universitetet.

Här kommer också de top tre sakerna som jag kommer sakna då mitt äventyr på den här sidan av Atlanten är över. Det som jag antagligen kommer sakna mest är troligtvis fredagsförmiddagarna och eftermiddagarna på Starbucks tillsammans med studielitteratur, kaffe och god vänner. På en stadig andraplats kommer nog alla restauranger. Kingston har ett stort utbud på restauranger och priserna är betydligt billigare än hemma vilket gör att man enkelt kan beställa hem lite thailändsk, japansk, grekisk eller annan mat om man inte har lust att koka ihop något själv. Söndagarna i Kingston då vi tar bussen ut till en större matvaruaffär för att göra veckans matinköp kommer på tredje plats. Orsaken till att vi åker och handlar på söndagar till Loblaws är att den affär som är centralt belägen (ca 400m från var jag bor) är en av de dyraste matvaruaffärerna i landet, vilket inte gör den till det mest populära.

Idag besökte jag och en annan tjej även ett verkligen mysigt café nära vattnet och stadshuset här i staden. Om man är restaurang- och cafébesöks älskare är denna stad definitivt värd att besöka men skulle rekommendera att besöka staden sommartid även om vintern också har sin charm.

2 kommentarer:

  1. Hej Maria!

    Vad roligt att allt börjar rulla på för dig där borta. Hurudant väder är det? Kallt? ...och det låter som vi har samma problem du och jag, nämligen beroende av att sitta på kaféer. :) Här är det verkligen kafé som gäller när man skall umgås med folk. Det är ju inte som hemma där man ber nån komma över på kaffe... Hur går det med studierna då? Krävande? Samma som hemma? Ojoj, alla min frågor, nåja, hoppas allt är bra med dej och njut av varje sekund! :) kramar

    SvaraRadera
  2. Hejsan! För tillfället är det helt bra väder, varierar mellan ca -2 till -15, det enda negativa är att det på dagarna är ganska klottigt så ens skor håller på att bli förstörda pga rikliga mängder av salt.

    Va trevligt att du också hittat många cafeer, vi kan ju sikta på att börja sitta på cafeer i Vasa nästa sommar och höst:)

    Studierna är nog ganska enkla sist och slutligen, (kanske beror på att jag valde enklare kurser) men man har ändå ganska mycket att göra med grupparbeten och individuella arbeten men på ett vis är det skönt att ha enkla kurser så min hinner resa runt mer. Känns bara som tiden bara flyger iväg och man hinner inte med något.

    Hur har du det själv, vad tycker du om studierna och har du nu flyttat till den andra lägenheten? Hoppas du också har det bra:) Kram

    SvaraRadera